
In questa narrazione, di cui ovviamente non racconto la trama, che viaggia fra il surreale e il metaforico, il vero protagonista è il concetto di "abrutimento" in un mondo di ciechi (sia fisicamente che spiritualmente) dove una parvenza di sentimenti umani riesce a tenere accesa una flebile luce.
Saramago in questo libro mette in scena il delirio umano, la fragilità delle convenzioni che regolano la nostra vita quotidiana, la parodia della sopravvivenza. Insomma cecità oltre ogni limite.
Consiglio la lettura a tutti: la prosa è appassionante e la tecnica di scrittura sopraffina...
____________________
An excellent novel having as central theme human madness caused by a mysterious epidemic blindness. In this book (I won't describe the storyline of course) the real protagonist is the concept of human degrade (in a surreal and methaphoric atmosphere) in a scenario made of blind people (in material and spiritual terms) where timid traces of humanity are capable to maintain a weak light still on.
Josè Saramago shows in this book human delirium, the weakness of the conventional rules governing our everyday life, the parody of human surviving. In brief, no-limit blindness.
I suggest the reading of this book to any kind of readers: it is an exciting book written in a very refined way...
Nessun commento:
Posta un commento